Peter Smit, wethouder; Casper Postmaa, journalist bij de AD/HC; en Elles de Bruin, presentatrice bij TV West: dat zijn de drie Hagenaars die gaan onderzoeken of ze een maand zonder hun eigen auto kunnen. Hun alternatieven: lopen, de fiets, het openbaar vervoer en Greenwheels: een handig systeem van deelauto's.
Lees hun posts om te volgen hoe ze het eraf brengen!

dinsdag 2 oktober 2007

Greenwheels

Dankzij deze bewustwordingsactie heb ik inmiddels ook ervaring opgedaan met Greenwheels. En laat ik meteen zeggen: Greenwheels heeft mij in positieve zin verrast. Nadat er enige tijd geleden een hevige discussie was ontstaan binnen mijn partij rondom Rita Verdonk, ging ik op zaterdag 15 september jl. naar het partijcongres in Veldhoven. Niet echt een locatie om met het openbaar vervoer te bereizen. Dus had ik ruim 180 km, heen én terug, om Greenwheels te ervaren, me op de heenweg voor te bereiden op het congres en om op de terugweg dat wat er gezegd werd nog eens goed te overdenken. De auto stond om de hoek, was tijdig ingepland, en heeft mij veilig heen en weer gebracht. Kortom een prima product, en een aardig alternatief, zeker voor de tweede auto.
Het was een roerig congres en achteraf valt me op hoeveel mensen het op TV gevolgd hebben. Het soort reality-TV, waar je als partij natuurlijk ook wel zonder kan. Het verzamelde gewicht van Rita Verdonk en Hans Wiegel was uiteindelijk slechts goed voor 1/3 van de stemmen. Tot mijn grote opluchting moet ik zeggen. De redeneringen van Bolkestein en Zalm (“Rita heeft het niet kunnen verkroppen” en “Als je een race verliest, moet je ‘de knop om kunnen zetten’ en een goede tweede willen zijn”) legden veel gewicht in de schaal, maar de meeste mensen vonden het vrije optreden van Mark Rutte, bevrijd van de last, ook heel sterk. Het vreemde was, dat er helemaal geen vervelende stemming in de zaal hing.
Leuk, dat ik niet de enige deel-autogebruiker was op het congres en zelfs een collega wethouder tegenkwam die een privé-abonnement heeft. Als je een deelauto rijdt, zie je er opeens ook veel meer om je heen! Het enige verbeterpuntje: er zit geen radio in de auto. Als je dan alleen bent is 2 x 180 km wel wat lang.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi initiatief!

Drie kleine opmerkingen van een regelmatig Greenwheels-gebruiker:
- de nieuwe 107's die door Greenwheels ingevoerd worden hebben wel een radio, en dat is inderdaad wel een verbetering voor langere afstanden;
- je vindt de Greenwheels auto's overigens al in vele steden in NL, en normaliter altijd vlakbij een NS station, dus kan het best zijn dat je gecombineerd trein-greenwheels ook goed ter plaatse komt. Voor Veldhoven bvb: er staat een Greenwheels auto bij de uitgang van NS Eindhoven. (maar een en ander hangt natuurlijk ook af van de uren waarop je moet reizen...);
- En als zo'n Trein-Greenwheels-combi niet lukt, dan misschien wel een Trein-Taxi combi?

Overigens ben ik het volmondig eens met enkele commentaren uit vroegere posts dat Greenwheels misschien toch ook verschillende - grotere - auto's zou kunnen aanbieden, naast de 107 een 307 bvb, zodat je toch ook de mogelijkheid hebt om een grotere auto te boeken.
(wordt dit trouwens naar Greenwheels teruggekoppeld?)

Anoniem zei

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the TV de Plasma, I hope you enjoy. The address is http://tv-de-plasma.blogspot.com. A hug.