Peter Smit, wethouder; Casper Postmaa, journalist bij de AD/HC; en Elles de Bruin, presentatrice bij TV West: dat zijn de drie Hagenaars die gaan onderzoeken of ze een maand zonder hun eigen auto kunnen. Hun alternatieven: lopen, de fiets, het openbaar vervoer en Greenwheels: een handig systeem van deelauto's.
Lees hun posts om te volgen hoe ze het eraf brengen!

zaterdag 8 september 2007

Een radicale oplossing

Een collega op de krant maakt zich zorgen, ze heeft me op één dag tweemaal in de Plaspoelpolder op de fiets zien arriveren, ik schat een kilometer of 35 alles bij elkaar, of dat wel verstandig was. Ach, ik wil de opdracht die ik op me heb genomen zoveel mogelijk op de fiets of lopend te volbrengen. De tram duurt me te lang. Op de fiets doe ik er 25 minuten over, altijd nog tien minuten sneller dan de snelste tramtijd.
Ik heb wel gemerkt dat het leven er iets ingewikkelder op is geworden. Als je echt de stad uitgaat moet je dingen regelen. Volgende week gaan we naar Zaandam voor een reunie van het Maastrichtse studentenhuis van mijn vrouw, we hebben als laatsten gereageerd en toen was de herberg al vol. Dus zullen we na afloop, ergens midden in de nacht, weer terug moeten. De trein is geen oplossing, want die rijdt dan niet meer - of gaan er nachttreinen vanuit Zaandam naar CS? - dus zal het wel het nog nooit door mij gebruikte Green Wheels worden.
De dichtsbijzijnde felrode Peugeot staat een kilometer bij mij vandaan. Kan net. Maar als je je met een aantal mensen abonneert zetten ze er eentje bij jou in de buurt neer, las ik ergens. Toch zie ik nog veel beren op de weg. Stel je voor dat ik buiten mijn schuld (file of zoiets) te laat ben en iemand heeft de auto meteen na mij gehuurd...
Verder heb ik me voorgenomen een bijdrage te leveren aan de oplossing voor de Haagse verkeersproblemen. Ik ben een radicaal voorstel aan het voorbereiden, en als mijn collega 'Ik lever mijn autosleutels in'-actievoerder wethouder Peter Smit niet luistert, kan ik altijd nog burgemeester worden.

Dag, Casper Postmaa
Redacteur AD Haagsche Courant

Geen opmerkingen: