Peter Smit, wethouder; Casper Postmaa, journalist bij de AD/HC; en Elles de Bruin, presentatrice bij TV West: dat zijn de drie Hagenaars die gaan onderzoeken of ze een maand zonder hun eigen auto kunnen. Hun alternatieven: lopen, de fiets, het openbaar vervoer en Greenwheels: een handig systeem van deelauto's.
Lees hun posts om te volgen hoe ze het eraf brengen!

vrijdag 14 september 2007

Met zijn allen in de 107

Vrijdag 14 september

Daar stonden we dan, ik, mijn partner en drie kinderen en 4 grote tassen. Klaar voor een langere afstand met de Greenwheels-auto. Hoe krijgen we dit in godsnaam in de kleine Greenwheels-auto, een Peugeot 107. Wonder boven wonder lukt het. De kinderen, die erg opgewonden zijn over de “nieuwe” auto, schuiven giegelend het voertuig in om vervolgens te constateren dat er geen kinderzitjes in zitten. Even terug naar de eigen auto om de kinderstoeltjes op te halen. Hoe moet je dat eigenlijk doen als je geen andere auto hebt? Moet je dan zelf autostoeltjes aanschaffen?
Onder grote hilariteit vertrekken we. Al snel wordt vergeleken welke auto lekkerder rijdt, onze oude Volvo of de gloednieuwe Greenwheels-auto. Voor mij is het duidelijk; geef mij de oude Volvo maar. Ik zit opgevouwen in de Greenwheels-auto, mijn benen tegen het stuur. Maar de kinderen zijn enthousiast.
Als snel wordt duidelijk dat er ook geen airco in de auto zit, en als je dat gewend bent valt dat toch even tegen. En hard rijden met zo’n kleine, volle auto is ook niet alles en ik vraag me constant af hoeveel risico ik en mijn gezin lopen als we een ongeluk krijgen.
Inmiddels heb ik ook het idee dat je bij stoplichten bekeken wordt. “Wat zielig”, zie je ze denken. “Die mensen kunnen geen auto betalen”. Of zien ze in ons een milieubewust gezin, die met volle overtuiging voor Greenwheels heeft gekozen.
Een auto betekent voor veel mensen een identiteit. Mensen rijden een Volvo, een Mercedes of een BMW omdat ze ergens bij willen horen, hoewel dat misschien heel onbewust gaat. Greenwheels biedt weer een heel andere identiteit, alhoewel ik niet precies weet welke.
Van een bevriende fotograaf die veel op de weg zit hoor ik dat in zijn ogen de Greenwheelsauto’s af en toe een gevaar op de weg zijn. Het zijn mensen die betrekkelijk weinig rijden, zegt hij, en dat lees je af aan hun wat roekeloze rijstijl.
Of dat zo is weet ik niet. Ik rijd superveilig omdat het niet mijn eigen auto is en ben eigenlijk nog steeds best tevreden over het systeem. Ik vraag me alleen af of de auto’s niet wat groter kunnen zijn. En wat kost het eigenlijk, dat huren van zo’n auto? Laat ik dat eens uitzoeken. Volgende keer meer daarover.

Geen opmerkingen: