Peter Smit, wethouder; Casper Postmaa, journalist bij de AD/HC; en Elles de Bruin, presentatrice bij TV West: dat zijn de drie Hagenaars die gaan onderzoeken of ze een maand zonder hun eigen auto kunnen. Hun alternatieven: lopen, de fiets, het openbaar vervoer en Greenwheels: een handig systeem van deelauto's.
Lees hun posts om te volgen hoe ze het eraf brengen!

zondag 16 september 2007

Greenwheels

Zaterdag voor het eerst Greenwheels gebruikt. Laten we zeggen dat dit een strikt neutrale consumententest is. Voor een auto betaal je een klein bedrag per maand als abonnement, een uurvergoeding (in mijn geval €2,50) en een kilometervergoeding. Het slimme van het systeem is dat je per uur kunt huren, en niet per dag zoals bij een standaard huurauto. Daarnaast zijn er weinig plichtplegingen. Er staan 30 auto's verspreid over Den Haag, dus er is er meestal wel een in de buurt. Die van mij stond in de Bonistraat, 1,5 kilometer van mijn huis. Ik heb per internet besproken (snel en makkelijk) en met een pasje ontsluit ik de auto. Het is een Peugeot 107, een van de kleinste auto's op de markt. Als ik het goed begrepen heb staan overal dezelfde auto's. Dat is een minpunt. Ik vind het een kleine ongemakkelijke auto die veel lawaai maakt, maar voor een ritje naar Amsterdam maakt het niet uit, op de grachten is het zelfs makkelijk.
Al schieten de gebruiksaanwijzing soms tekort. Als ik moet tanken (je betaalt met een pasje dat in de auto zit) moet ik bij het afrekenen een pincode en de kilometerstand intoetsen. Die pincode laat de boordcomputer 5 seconden zien, net tijd genoeg om 'm op te schrijven. Inderdaad vraagt de pinautomaat om mijn pincode, maar niet om de kilometerstand. Doe ik iets verkeerd. En zo zijn er andere kleine onvolkomenheden in het systeem. Toch kan ik me voorstellen dat een systeem als dat van Greenwheels een oplossing biedt. Maar dan moeten er meer auto's in Den Haag komen te staan, én verschillende modellen. Greenwheels is er vooral voor de klussen die korter dan een dag duren. In mijn geval kom ik van een studentenhuisreunie in Amsterdam, ik ben pas in de ochtend thuis en dan heb je geen zin om de auto weer op zijn plek te zetten en anderhalve kilometer naar huis te lopen. Maar al de tijd dat ik slaap, staat de auto wel voor het vaste uurtarief voor de deur. Een andere situatie die ik vrees, is dat ik later dan het gereserveerde tijdstip thuiskom. Je kunt wel onderweg verlengen, maar als iemand de auto meteen naar jou heeft gehuurd, hang je. Dan moet je een boete betalen. Er kan dus nog wel het een en ander aan Greenwheels worden verbeterd, maar toch is het een mooi systeem. Een manier om het meteen te verbeteren, is als veel meer mensen een abonnement nemen.

Casper Postmaa
redacteur AD Haagchse Courant

Geen opmerkingen: